Zielona Karta
Zielona Karta
Do systemu Zielonej Karty należy 46 państw z Europy, Afryki i Azji, z których większość dodatkowo podpisała porozumienie wielostronne, na mocy którego uznaje się, że pojazd obcokrajowca został ubezpieczony w kraju rejestracji. Dlatego przejazd przez państwa, które jednocześnie respektują system Zielonej Karty i ww. porozumienie wielostronne, jest możliwy bez dodatkowych certyfikatów (wystarczy dokument potwierdzający ochronę ubezpieczeniową). Polska przystąpiła do porozumienia wielostronnego w dniu akcesji do UE w 2004 r.; wówczas znacząco zmniejszyła się liczba krajów wymagających Zielonej Karty od polskich obywateli (tabela).
Zielona Karta jest potrzebna m.in. osobom wjeżdżającym na terytorium Rosji, Turcji lub Białorusi. Polakom wybierającym się do Kosowa nie wystarczy Zielona Karta (potrzebne jest ubezpieczenie graniczne).
Wzór Zielonej Karty wygląda jednakowo u wszystkich ubezpieczycieli. Dokument składa się z dwóch identycznych części, które można rozdzielić wzdłuż perforacji. Jedną z połówek Zielonej Karty należy oddać poszkodowanemu kierowcy w przypadku potencjalnego zdarzenia (na jego podstawie będzie mógł dochodzić roszczeń z tytułu OC). Zielona Karta jest ważna w okresie, który zadeklarował jej posiadacz (od 15 dni do 1 roku).
Kraje i terytoria, do których polski kierowca może wjechać bez Zielonej Karty
Andora |
Austria |
Belgia |
Bułgaria |
Chorwacja |
Cypr |
Czechy |
Dania |
Estonia |
Finlandia |
Francja |
Gibraltar |
Grecja |
Hiszpania |
Holandia |
Irlandia |
Islandia |
Lichtenstein |
Litwa |
Luksemburg |
Łotwa |
Malta |
Monako |
Niemcy |
Norwegia |
Polska |
Portugalia |
Rumunia |
San Marino |
Serbia |
Słowacja |
Słowenia |
Szwajcaria |
Szwecja |
Węgry |
Wlk. Brytania |
Włochy |
Wyspa Man |
Wyspy Normandzkie |
Wyspy Owcze |
Kraje, do których polski kierowca potrzebuje Zielonej Karty
Albania |
Azerbejdżan |
Białoruś |
Bośnia i Hercegowina |
Czarnogóra |
Iran |
Izrael |
Maroko |
Mołdawia |
Macedonia |
Rosja |
Tunezja |
Turcja |
Ukraina |
Zasady wydawania Zielonej Karty przez krajowych ubezpieczycieli
Towarzystwo ubezpieczeniowe |
Zasady wydawania Zielonej Karty |
Posiadacze polisy OC Zieloną Kartę otrzymują za darmo |
|
Aviva |
Posiadacze polisy OC Zieloną Kartę otrzymują za darmo |
Compensa |
Posiadacze polisy OC Zieloną Kartę otrzymują za darmo |
PZU |
Posiadacze polisy OC Zieloną Kartę otrzymują za darmo |
Generali |
Posiadacze polisy OC Zieloną Kartę otrzymują za darmo |
InterRisk |
Posiadacze polisy OC Zieloną Kartę otrzymują za darmo |
Link4 |
Posiadacze polisy OC Zieloną Kartę otrzymują za darmo |
Ergo Hestia |
Zielona Karta jest płatna; koszt jest ustalany indywidualnie, w zależności od okresu na jaki ją potrzebujemy |
Zielona Karta jest płatna; koszt jest ustalany indywidualnie; składka bazowa zaczyna się od 11 zł (wyjazd od 15 do 30 dni) lub 21 zł (wyjazd od 30 dni do 12 miesięcy) |
Kierowca wnioskujący o Zieloną Kartę musi pamiętać, że ten certyfikat nie rozszerza ochrony wynikającej z polisy OC dla kierowców. Osoby szukające pełnego zabezpieczenia przed skutkami wypadku za granicą, będą musiały kupić polisę Autocasco.
Koszt Zielonej Karty
Od czasu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej Zielona Karta zdecydowanie straciła na znaczeniu. Jeśli poruszamy się po terenie Unii oraz kilku innych krajów (np. Norwegia czy Islandia), wystarczy, że mamy ze sobą potwierdzenie ubezpieczenia OC wykupionego w Polsce. Jeśli wyjeżdżamy do krajów, gdzie obowiązuje Zielona Karta, załatwiamy ją w towarzystwie ubezpieczeniowym w Polsce (tabela). Jeśli zapomnimy zaopatrzyć się w nią przed wyjazdem, będziemy musieli wykupić na granicy ubezpieczenie graniczne, które np. na wjazd do Rosji na 15 dni kosztuje 43 euro.