Wizy, Zielona Karta

wizy-dla-polakow

Na Białoruś bez wizy

W sierpniu 2019 r. prezydent Białorusi wydał dekret, na mocy którego rozszerzono strefę ruchu bezwizowego w obwodach brzeskim i grodzieńskim przy granicy z Polską. Tym samym pięć dodatkowych rejonów (berestowicki, wołkowyski, werenowski, lidzki, szczuczyński) włączono do strefy bezwizowej na Białorusi (istniejące wcześniej dwie strefy bezwizowe, wokół Grodna i wokół Brześcia, zostały połączone w strefę Brześć-Grodno). Na obszarze strefy bezwizowej obywatele 73 państw, w tym Polski, będą mogli przebywać do 15 dni. Do dotychczasowych 12 przejść na granicy polsko-białoruskiej i litewsko-białoruskiej, objętych ruchem bezwizowym, dodano kolejne dwie: w Bieniakoniach (Soleczniki-Litwa) i Berestowicy (Bobrowniki-Polska). Aby móc skorzystać z ruchu bezwizowego w obwodach grodzieńskim i brzeskim, należy uzyskać specjalną przepustkę za pośrednictwem białoruskiej firmy turystycznej. Obcokrajowcy mają możliwość pobytu bez wiz do 30 dni na terenie całej Białorusi, pod warunkiem przekroczenia granicy na lotnisku międzynarodowym w Mińsku.

Rosja wprowadza darmowe wizy do Obwodu Kaliningradzkiego

Od 1 lipca 2019 r. będzie można ubiegać się o bezpłatną, elektroniczną wizę do Obwodu Kaliningradzkiego. Z darmowej wizy będą mogli skorzystać obywatele 50 państw, w tym Polacy. Wiza upoważnia do 8-dniowego pobytu.
Aby otrzymać wizę (podobnie jak podczas aplikacji o inne wizy do Rosji), należy złożyć elektroniczny wniosek udostępniony na stronie internetowej MSZ Federacji Rosyjskiej. Formularz ze zdjęciem powinien zostać wypełniony minimum 4 dni przed planowaną podróżą. Wniosek zostanie zweryfikowany w terminie 4 dni od jego przesłania, a dane podróżnego zostaną przekazane do punktów kontroli granicznej. Osoba składająca wniosek otrzyma elektroniczne powiadomienie o statusie wizy. Do przekroczenia granicy podróżnym będzie potrzebny numer identyfikacyjny nadany przy wydaniu wizy oraz dokument tożsamości. Aby przekroczyć granicę, trzeba będzie posiadać także ubezpieczenie oraz bilet powrotny lub potwierdzenie jego zakupu.

Limity bagażu podręcznego w liniach lotniczych

Linia lotnicza

Wymiary bagażu

Limit sztuk

Waga bagażu

LOT Polish Airlines

55 x 40 x 23 cm

bagaż podręczny + jeden bagaż osobisty* max o wymiarach
40 x 35 12 cm

klasa biznes 2 sztuki do 9 kg każda; klasa premium 2 sztuki do 12 kg łącznie; klasa ekonomiczna 1 sztuka do 8 kg

Aeroflot

suma wymiarów do 115 cm

bagaż podręczny

10 kg

Air France

55 x 35 x 25 cm

bagaż podręczny + jeden bagaż osobisty*

łącznie 12 kg w klasie ekonomicznej; łącznie 18 kg
w klasie ekonomicznej premium, biznes, la premiere

Alitalia

55 x 35 25 cm

bagaż podręczny

5 kg

Austrian Airlines

55 x 40 x 23 cm

bagaż podręczny + jeden bagaż osobisty*

8 kg

British Airways

56 x 45 x 25 cm

bagaż podręczny + dodatkowy bagaż o wymiarach 40 x 30 x 15 cm

każda sztuka 23 kg

Cathay Pacific

56 x 36 x 23 cm

bagaż podręczny + jeden bagaż osobisty*

7 kg w klasie ekonomicznej/ ekonomicznej premium

Delta Air Lines

56 x 35 x 23 cm

bagaż podręczny + jeden bagaż osobisty*

brak limitów z wyjątkiem wybranych lotnisk

Easyjet

56 x 45 x 25 cm

bagaż podręczny + jeden bagaż osobisty dla pasażerów wybierających taryfy Flexi, Upfront, Extra Legroom, Easyjet Plus

łącznie 23 kg

Emirates

55 x 38 x 20 cm

bagaż podręczny + dodatkowy bagaż w klasie biznes i pierwszej

7 kg w klasie ekonomicznej;
7 kg w klasie biznes i pierwszej (każda z dwóch sztuk)

Etihad Airways

50 x 40 x 25 cm

bagaż podręczny + jeden bagaż osobisty*

7 kg dla bagażu podręcznego;
5 kg dla bagażu osobistego

Finnair

56 x 45 25 cm

bagaż podręczny + jeden bagaż osobisty*

łącznie 8 kg

Flybe

55 x 35 x 20 cm

bagaż podręczny + jeden bagaż osobisty*

łącznie 10 kg

Iberia

56 x 45 x 25 cm

bagaż podręczny + jeden bagaż osobisty*

23 kg dla bagażu podręcznego;
10 kg dla bagażu osobistego

KLM

55 x 35 x 25 cm

bagaż podręczny + jeden bagaż osobisty*

łącznie 12 kg

Lufthansa

55 x 40 x 23 cm

bagaż podręczny (dwie sztuki
w klasie pierwszej i biznes)

8 kg w klasach ekonomicznej
i ekonomicznej premium;
8 kg dla każdej sztuki w klasie pierwszej i biznes

Malaysia Airlines

56 x 36 x 23 cm

bagaż podręczny
w klasie ekonomicznej, dwie sztuki w klasie biznes

7 kg w klasie ekonomicznej;
łącznie 14 kg w klasie biznes

Norwegian

55 x 40 x 23 cm

bagaż podręczny + jeden bagaż osobisty*

10 kg; łącznie 15 kg w klasie Premium Flex

Qatar Airways

50 x 37 x 25 cm

bagaż podręczny
w klasie ekonomicznej, dwie sztuki w klasie pierwszej i biznes

7 kg w klasie ekonomicznej;
łącznie 15 kg w klasie pierwszej
i biznes

Ryanair

40 x 20 x 25 cm

(bagaż bezpłatny)

55 x 40 x 20 cm (priority case)

bagaż podręczny, który powinien zmieścić się pod fotelem z przodu
(plus jeden bagaż w taryfie priority)

brak limitu wagowego dla małych bagaży podręcznych;
10 kg dla dodatkowego bagażu
w klasie priority

SAS

40 x 23 x 55 cm

bagaż podręczny + jeden bagaż osobisty*

8 kg

Singapore Airlines

56 x 36 x 23 cm

bagaż podręczny (dwie sztuki
w klasach suites, pierwszej i biznes)

7 kg w klasach ekonomicznej i ekonomicznej premium; 7 kg dla dodatkowej sztuki w klasach suites, pierwszej i biznes

TAP Portugal

55 x 40 x 20 cm

bagaż podręczny + jeden bagaż osobisty* max o wymiarach
40 x 30 x 10 cm

8 kg

Turkish Airlines

55 x 40 x 23 cm

bagaż podręczny + jeden bagaż osobisty*

8 kg

United

56 x 35 x 23 cm

bagaż podręczny + jeden bagaż osobisty*

bez limitów

Virgin Atlantic

56 x 36 x 23 cm

bagaż podręczny (dwie sztuki
w klasie upper class)

10 kg w klasach ekonomicznej
i ekonomicznej premium; łącznie
16 kg w klasie upper class

Wizzair

40 x 20 x 25 cm

(bagaż bezpłatny)

55 x 40 x 20 cm (priority case)

bagaż podręczny, który powinien zmieścić się pod fotelem z przodu
(plus jeden bagaż w taryfie priority)

10 kg dla bagażu podręcznego;
10 kg dla dodatkowego bagażu
w klasie priority

* bagaż osobisty - laptop, torebka damska, torba męska

Zielona Karta

Do systemu Zielonej Karty należy 46 państw z Europy, Afryki i Azji, z których większość dodatkowo podpisała porozumienie wielostronne, na mocy którego uznaje się, że pojazd obcokrajowca został ubezpieczony w kraju rejestracji. Dlatego przejazd przez państwa, które jednocześnie respektują system Zielonej Karty i ww. porozumienie wielostronne, jest możliwy bez dodatkowych certyfikatów (wystarczy dokument potwierdzający ochronę ubezpieczeniową). Polska przystąpiła do porozumienia wielostronnego w dniu akcesji do UE w 2004 r.; wówczas znacząco zmniejszyła się liczba krajów wymagających Zielonej Karty od polskich obywateli (tabela).

Zielona Karta jest potrzebna m.in. osobom wjeżdżającym na terytorium Rosji, Turcji lub Białorusi. Polakom wybierającym się do Kosowa nie wystarczy Zielona Karta (potrzebne jest ubezpieczenie graniczne).

Wzór Zielonej Karty wygląda jednakowo u wszystkich ubezpieczycieli. Dokument składa się z dwóch identycznych części, które można rozdzielić wzdłuż perforacji. Jedną z połówek Zielonej Karty należy oddać poszkodowanemu kierowcy w przypadku potencjalnego zdarzenia (na jego podstawie będzie mógł dochodzić roszczeń z tytułu OC). Zielona Karta jest ważna w okresie, który zadeklarował jej posiadacz (od 15 dni do 1 roku).

Kraje i terytoria, do których polski kierowca może wjechać bez Zielonej Karty:

Andora

Austria

Belgia

Bułgaria

Chorwacja

Cypr

Czechy

Dania

Estonia

Finlandia

Francja

Gibraltar

Grecja

Hiszpania

Holandia

Irlandia

Islandia

Lichtenstein

Litwa

Luksemburg

Łotwa

Malta

Monako

Niemcy

Norwegia

Polska

Portugalia

Rumunia

San Marino

Serbia

Słowacja

Słowenia

Szwajcaria

Szwecja

Węgry

Wlk. Brytania

Włochy

Wyspa Man

Wyspy Normandzkie

Wyspy Owcze

   
Kraje, do których polski kierowca potrzebuje Zielonej Karty:

Albania

Azerbejdżan

Białoruś

Bośnia i Hercegowina

Czarnogóra

Iran

Izrael

Maroko

Mołdawia

Macedonia

Rosja

Tunezja

Turcja

Ukraina

Zasady wydawania Zielonej Karty przez krajowych ubezpieczycieli

Towarzystwo ubezpieczeniowe

Zasady wydawania Zielonej Karty

AXA Direct

Posiadacze polisy OC Zieloną Kartę otrzymują za darmo

Aviva

Posiadacze polisy OC Zieloną Kartę otrzymują za darmo

Compensa

Posiadacze polisy OC Zieloną Kartę otrzymują za darmo

PZU

Posiadacze polisy OC Zieloną Kartę otrzymują za darmo

Generali

Posiadacze polisy OC Zieloną Kartę otrzymują za darmo

InterRisk

Posiadacze polisy OC Zieloną Kartę otrzymują za darmo

Link4

Posiadacze polisy OC Zieloną Kartę otrzymują za darmo

Ergo Hestia

Zielona Karta jest płatna; koszt jest ustalany indywidualnie, w zależności od okresu na jaki ją potrzebujemy

Warta

Zielona Karta jest płatna; koszt jest ustalany indywidualnie; składka bazowa zaczyna się od 11 zł (wyjazd od 15 do 30 dni) lub 21 zł (wyjazd od 30 dni do 12 miesięcy)

Kierowca wnioskujący o Zieloną Kartę musi pamiętać, że ten certyfikat nie rozszerza ochrony wynikającej z polisy OC dla kierowców. Osoby szukające pełnego zabezpieczenia przed skutkami wypadku za granicą, będą musiały kupić polisę Autocasco.

Koszt Zielonej Karty

Od czasu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej Zielona Karta zdecydowanie straciła na znaczeniu. Jeśli poruszamy się po terenie Unii oraz kilku innych krajów (np. Norwegia czy Islandia), wystarczy, że mamy ze sobą potwierdzenie ubezpieczenia OC wykupionego w Polsce. Jeśli wyjeżdżamy do krajów, gdzie obowiązuje Zielona Karta, załatwiamy ją w towarzystwie ubezpieczeniowym w Polsce (tabela). Jeśli zapomnimy zaopatrzyć się w nią przed wyjazdem, będziemy musieli wykupić na granicy ubezpieczenie graniczne, które np. na wjazd do Rosji na 15 dni kosztuje 43 euro.

logo-medycyna-podrozy-light

Portal dla podróżujących do krajów
o odmiennych warunkach klimatycznych
i sanitarnych

prof. dr hab. n. med.
Krzysztof Korzeniewski

Wojskowy Instytut Medyczny
ul. Szaserów 128, 04-141 Warszawa
Zakład Epidemiologii i Medycyny Tropikalnej
ul. Grudzińskiego 4, 81-103 Gdynia

Travel Medicine sp. z o.o.
Norbert Krasnodębski

+48 660 696 640
Kontakt wyłącznie biznesowy

norbert.krasnodebski@medycynatropikalna.pl

© Copyright 2019 | Krzysztof Korzeniewski | Polityka Cookies